Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין לאחר בגידה

    לתהליך הגירושים שחווים זוגות רבים, ישנן סיבות רבות. אחת מהסיבות הנפוצות היא גירושין לאחר בגידה של הבעל או של האישה. תהליך גירושין לאחר בגידה קשה יותר כיוון שהוא נעשה לאחר שבר גדול בחיי הנישואין, פגיעה קשה באמון בין בני הזוג ותחושות קשות של אשמה המלוות את התהליך.

    פעמים תקופה זו מאופיינת בבושה, בהסתגרות ומשפיעה באופן מובהק על התא המשפחתי ועל ילדי בני הזוג הנאלצים להתמודד עם מציאות מביכה.

    תוכן עניינים

    מהן ההשלכות השונות שיש לתהליך גירושין לאחר בגידה? האם סיבת הגירושין משפיעה על התהליך ותוצאותיו?

    גירושין לאחר בגידה של בת הזוג

    כאשר תהליך גירושין נעשה באופן חד צדדי, על בן הזוג שהגיש את התביעה להוכיח כי עילת התביעה היא אחת העילות המוכרת בדין הדתי.

    אחת העילות העיקריות המוכרות בדין הדתי היא עילת בגידת איש בבעלה. לפי ההלכה היהודית, בגידתה של אישה תחת בעלה, חמורה הרבה יותר מבגידת בעל באשתו, ונסקור כמה השלכות:

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      1. כתובה – בני זוג רבים מזלזלים באותו מסמך משפטי הנחתם לפני טקס החופה. מסמך זה, הכתובה, מעגן את זכותה של האישה לדיור, למזונות ולכל צרכיה. הכתובה קובעת אף את הסכום הממוני שאותו מחויב הבעל לשלם לאשתו במקרה של גירושין. כיוון שאנשים רבים אינם מודעים להשלכות המשפטיות של הכתובה, הרי שהם רושמים סכומים גבוהים שאין ביכולתם לעמוד בהם. אולם ביום הדין, הם יחויבו בתשלום אותו הסכום. הדין הדתי קובע כי אישה שזנתה אחר בעלה, מפסדת את כתובתה ואף את תוספת הכתובה.
      2. מזונות האישה – ישנם מקרי גירושין שבהם פוסק בית הדין כי אישה שזנתה, תאבד את זכותה למזונות מהבעל, או להפחתתם בצורה ניכרת.
      3. חלוקת הרכוש ואיזון משאבים – לפי חוק יחסי ממון, כל הרכוש המשותף שנצבר במהלך החיים המשותפים, נחלק באופן שווה בין בני הזוג. ישנם מקרים, מעטים אומנם, שבהם פסק בית הדין כי חלוקת הרכוש בין בני הזוג בעקבות גירושין לאחר בגידה, לא תתבצע בצורה שוויונית בשל הנסיבות הקשות של בגידת האישה. אולם בדרך כלל, עילת הגירושין אינה משפיעה על אופן חלוקת הרכוש המשותף לאחר גירושין.
      4. אישה נואפת – ההלכה היהודית קובעת כי אישה נואפת אסורה לבעלה ולבועלה. המשמעות היא כי לאחר מעשה הבגידה, האישה איננה מותרת לחיות חיי אישות עם בעלה, מציאות הגוררת בעקבותיה חיוב הבעל במתן גט לאישה.
      5. ממזרות – אישה הבוגדת בבעלה ומביאה ילד לעולם, ילד זה הוא בחזקת "ממזר" ופסול חיתון. בניגוד לכך, גבר נשוי המביא ילד לעולם עם אישה פנויה, ילדו אינו בחזקת ממזר.

      בשל ההשלכות הקשות של מעשה בגידת האישה על תהליך הגירושין והמשמעות הכלכלית של העניין, דורש בית הדין כי ההוכחות בדבר בגידתה של האישה יהיו הוכחות חד משמעויות שאינן מוטלות בספק. גם הודאתה של האישה על בגידתה, קבילה.

      גירושין לאחר בגידה של בן הזוג

      בעל שבגד באשתו, מחויב לתת לאשתו גט כריתות. עילת הגירושין של האישה עולה לכדי טענת "מאיס לי" שזו טענה המתבססת על אי רצונה של האישה להמשיך ולחיות עם בעלה לאחר מעשה הבגידה כיוון שהוא מאוס עליה.

      במקרה של תהליך גירושין לאחר בגידה של הבעל, הוא יחויב אף בתשלום כתובה ותוספת כתובה, אותו סכום כסף שהתחייב עליו מעבר לסכום הכתובה הבסיסי.

      בעל הבוגד באשתו, חייב לפרנסה עד לקבלת הגט. בניגוד למקרה של בגידת האישה, בגידתו של הבעל אינה סותמת את הגולל על האפשרות להמשיך ולחיות עם אשתו, ואם בית הדין שוכנע כי הבעל הביע חרטה אמיתית ומבקש שלום בית, קיים סיכוי גבוה שבית הדין ייעתר לבקשתו.

      הבדל נוסף של גירושין לאחר בגידה של הבעל לעומת גירושין לאחר בגידה של האישה – הבעל רשאי להתחתן עם האישה שאיתה בגד, לעומת בת הזוג האסורה להתחתן על הגבר שאשתו בגדה.

      מהי השפעת גירושין לאחר בגידה על הסדרי ילדי בני הזוג?

      אין ספק כי גירושין לאחר בגידה של אחד מההורים, משפיעים בצורה קשה על ילדי בני הזוג. הידיעה כי אחד ההורים בגד בבן הזוג, היא נקודת שבר בהתייחסות הילדים להוריהם, שפעמים אף נחשפים לידיעה זו דרך הרשתות החברתיות, שמועות ורכילויות.

      בדרך כלל, פסיקת בתי הדין ובתי המשפט היא כי בגידת בן הזוג אינה שוללת את זכותו להיות הורה משמורן ואינה פוגעת בהסדרי הראייה שנקבעו. יחד עם זאת, ייתכנו מקרים קיצוניים שבהם הערכאה השיפוטית תמצא קשר ישיר בין מעשה הבגידה של בן הזוג לבין כשירותו לשמש הורה משמורן. למשל, אם מתברר מראיות חד משמעותיות כי האישה חוזרת כל בוקר כשהיא בגילופין ולאחר שהייתה עם גברים אחרים, יתכן שבית הדין או בית המשפט יראה בסיטואציה זו הוכחה כי האישה אינה מסוגלת לתפקד כהורה אחראי.

      ובקצרה: לגירושין לאחר בגידה יש השלכות רגשיות ונפשיות קשות ה על בן הזוג הנבגד והן על ילדי בני הזוג. לגירושין לאחר בגידה של בת הזוג, יש השלכות כלכליות משמעויות על האישה שמפסדת כתובתה ומזונותיה. גם בגידת הגבר עלולה לעלות לו בממון רב של תשלום דמי הכתובה ותוספתה ומזונות אישה.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף