Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    תהליך גירושין – אסטרטגיה משפטית ברגישות ובתבונה

    הליך גירושין כולל אספקטים רבים: כלכליים, רגשיים, נפשיים ועוד. להליך זה שותפים נוספים מלבד בני הזוג ואלו הם הילדים ומעגל המשפחה הקרוב. הליך גירושין מטבעו אורך זמן רב, אם כי ישנן אפשרויות שונות לקצרו באמצעות התנהלות נכונה וליווי של ייעוץ משפטי ותמיכה רגשית.

    Divorce-Law תהליך גירושין

    חשוב לזכור כי, בסופו של דבר, הליך גירושין משנה את מציאות החיים שאליה התרגלו בני המשפחה ואף מכתיב צורך בהתנהלות שונה מזו שהיו מורגלים אליה עד כה, בנוסף לחשיפת בני המשפחה לקשיים חדשים עמם הם צריכים להתמודד בפעם הראשונה בחייהם.

    תוכן עניינים

    מי מפסיד מעזיבת הבית לפני הסכם גירושין?

    ההחלטה בגירושין מי עוזב את הבית בטרם עריכת הסכם גירושין, עשויה להיות בעלת השלכות משמעויות על הליך הגירושין ועל הזכויות שלכם, שכן יש הבדל משמעותי בין עזיבה של האישה את הבית לבין עזיבתו של הגבר:

    • אישה שעוזבת את הבית עשויה לאבד זכויות המגיעות לה מכוח הנישואין, כמו זכותה למזונות אישה וזכותה לכתובה, אלא אם יש לה הצדקה לעזוב את הבית. כך למשל במקרים שהבעל נוהג כלפי האישה באלימות, זכויותיה של האישה למזונות וכתובה לא יפגעו.
    • גבר שעוזב את הבית, ללא עילה מוצדקת לעזיבת הבית, עשוי להיות מחוייב לשלם לאשתו מזונות אישה שכן הוא חייב להמשיך לכלכל אותה, ואף עשוי להיות מחוייב בתשלום הכתובה בעת הגירושין.
    • תשלומי משכנתא או שכירות – חשוב לדעת שההתחייבויות שלקחתם על עצמם אינן מפסיקות בעקבות הפרידה, ואם אתם נושאים בהתחייבות לשלם משכנתא או שכירות, עליכם לעמוד בהתחייבויות.
      צבירת חוב משכנתא עלולה לעלות לכם ביוקר בהמשך, ובמקרים בהם הבית אינו רשום על שמכם, עלולה אף לערער את הזכויות המגיעות לכם בבית מכוח השיתוף ביניכם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם מי מהצדדים אמור לעזוב?

      לא. עד לחיוב פירוק השיתוף בדירה וכל עוד בית המשפט לא הורה על סילוק אחד הצדדים מהדירה, אף אחד מהצדדים לא מחוייב לעזוב את דירת המגורים המשותפת.

      האם מי שבוגד/ת צריך לעזוב את הבית כשמתגרשים?

      לא, מי שבגד לא מחוייב לעזוב את הבית, ובמקרים רבים מומלץ לו שלא לעזוב את הבית ולוותר מראש על הזכויות המגיעות לו מהנישואין.

      אמנם בגידה עשויה להשפיע על זכות האישה לכתובה ולמזונות אישה, כך שלכאורה לא תהיה השפעה לעזיבת הבית על זכויות אלה שממילא ישללו עקב הבגידה. יחד עם זאת לא קל להוכיח בגידה, נדרשות ראיות ממשיות לכך, שעומדות בחוקי הגנת הפרט, ובמקרים רבים לא ניתן יהיה להוכיח שהבוגד אכן בגד.

      האם במקרה של אלימות אחד הצדדים חייב לעזוב את הבית?

      במקרה של אלימות אחד הצדדים, הצד השני רשאי לפנות בבקשה למתן צו הגנה, במסגרת צו ההגנה, לבית המשפט יש סמכות לחייב את הצד האלים לעזוב את הבית.

      כמו כן, במקרים של אלימות חמורה וסכנה לשלומו של אחד הצדדים, לעיתים על הצד המאויים לעזוב את הבית על מנת להגן על שלומו וחייו. חשוב שהחלטה זו תעשה בליווי של אנשי מקצוע מתאימים המטפלים באלימות במשפחה, תוך שמירה מירבית על שלומו של הצד המאויים. במקרים אלו, עזיבת הבית תחשב מוצדקת, ולא תשלול את זכויות האישה למזונות וכתובה.

      האם נכון להתעקש להישאר בבית בכל מחיר?

      לא. ההמלצה היא להישאר להתגורר יחד בבית כל עוד הצדדים מסוגלים להמשיך לגור יחד מבלי לגרום לנזק שיעלה על התועלת מהמשך המגורים יחד. עורך דין לענייני משפחה יסייע וייעץ לכם האם בנסיבות שתתארו בפניו מומלץ שדווקא תעזבו את הבית, ובין היתר במקרים בהם המשך המגורים המשותפים גורם לאחד מאלה:

      1. אתם חשים מאויימים ויש סכנה לשלומכם – במקרה שאתם חוששים לשלומכם, יש לפנות באופן מיידי לליווי מקצועי מתאים. בהתאם לנסיבות ולהמלצת אנשי המקצוע, יש לעזוב את הבית, או לבקש צו הגנה כנגד הצד המאיים ולחייב אותו לעזוב את הבית.
      2. אתם חשים כי אתם עלולים לבצע עבירה כנגד בן הזוג שלכם – במקרה שאתם חוששים שאתם "מאבדים את העשתונות" ומתקשים להכיל את הכעס שלכם על בן הזוג, יש לעזוב את הבית ולהמנע ממצבים בהם אתם עוברים עבירות וגורמים לנזק שעשוי להיות בלתי הפיך, גם לעצמכם, גם לבן הזוג וגם לילדיכם.
      3. טובת הילדים נפגעת – אם כל יום שעובר הריבים ביניכם רק מתעצמים ומגיעים לטונים חדשים, וניכר שהילדים שלכם סובלים ושנגרם להם נזק רב מהמשך המגורים יחד, יש לשקול בחיוב עזיבת אחד הצדדים את הבית, והפחתת עוצמות הסכסוך.
      4. הסלמת הסכסוך ביניכם ופירוק המשא ומתן – אתם נמצאים בשלב רגיש של ניסוח הסכם הגירושין, וכל רגע שאתם ממשיכים לגור יחד רק גורם לכם לסגת אחורה מההסכם ולרצות "לפוצץ" את המשא ומתן, במקרה זה מומלץ לשקול לעזוב את הבית.

      מה חשוב לדעת לפני שמתחילים תהליך גירושין?

      כדי לנסות ולשמור על המרקם המשפחתי, מעמידה המדינה מגוון של אפשרויות לסיום הסכסוך בדרכי שלום. לצד בתי המשפט ובתי הדין הרבניים פועלות יחידות סיוע, המורכבות מאנשי מקצוע, פסיכולוגים, מטפלים וכד', כאשר תפקידן לסייע לבני הזוג לפתור את הסכסוך בדרכי שלום ונועם.

      לפי החוק הקיים היום, בטרם נפתח תיק גירושין, חייבים בני הזוג להשתתף במספר פגישות ייעוץ ביחידת הסיוע, כאשר בתקופה זו חלה תקופת עיכוב הליכים, בה לא ניתן להגיש תביעות לערכאות השונות. מטרת הפגישות היא לסיים את הסכסוך בהסכמה, מבלי שיהיה כל צורך להתדיין בערכאות המשפטיות (אלא לשם אישור הסכם הגירושין וסידור הגט).

      בני הזוג יכולים לפנות במקביל גם לעורך דין מגשר פרטי, שתפקידו לעזור לבני הזוג להעלות על הכתב את כל ההסכמות המוקדמות שביניהם, דבר העשוי לחסוך זמן וכסף רב. מספר הפגישות נע בדרך כלל בין 8-6 פגישות בנות שעה, כאשר בסופן מתגבש הסכם הגירושין.

      חשוב לזכור כי הליך הגירושין מורכב וכולל עניינים רבים ולכן התייעצות עם עורך דין מומחה לגירושין, עשויה לעזור מאוד גם בקיצור ההליכים וגם בשמירה על זכויות הצדדים.. מטבע הדברים, ייתכנו מצבים שבהם אחד מבני הזוג מסתיר מידע חשוב ועל עורך הדין להיות ער לכך ולמצות את כל הזכויות המשפטיות, הממוניות והאחרות הכרוכות בהסכם הגירושין.

      ייתכנו מצבים שבהם בית הדין או בית המשפט יפסלו את הסכם הגירושין עקב חשש לקיפוח אחד מבני הזוג או הילדים, ועל כן רצוי, כמובן, שמלאכה זו תיעשה בידי עורך דין המתמחה בדיני משפחה.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדוע כדאי לגשת להליך גירושין בהסכמה?

        הסכמה בין בני זוג היא אפשרית, בהתקיים התנאים הבאים:

        1. יחסים תקינים בין בני הזוג – אם היחסים בין בני הזוג מאפשרים הידברות משותפת, הרי שהדרך להסכמות משותפות תהיה קלה יותר.
        2. הסוגיות העיקריות שבהסכם הגירושין ניתנות לגישור – תהליך גירושין כולל בתוכו סוגיות כבדות משקל כמו: חלוקת רכוש, איזון משאבים, חלוקת זמן הורי, מזונות ילדים, כתובה ועוד. ככל שתהיינה בין בני הזוג, הסכמות מוקדמות בסוגיות אלו, הרי שיקל על עורך הדין להכין את הסכם הגירושין, להגישו לאישור בית הדין או בית המשפט, ולסדר את מתן הגט. חשוב לדעת כי הסכם גירושין חייב לכלול את כל הסוגיות החשובות וההסכמות שאליהם הגיעו הצדדים ואם הסכם זה מנוסח בצורה רשלנית או חסרה, הרי שהוא לא יאושר בידי הערכאה השיפוטית ויוחזר לצדדים.
        3. רצון הדדי להגיע להסכמות – ללא רצון משותף של בני הזוג, הרי שהליך הגישור יהיה הליך סרק. בני הזוג חייבים להגיע להליך כאשר הם שואפים לצאת עם הסכם גירושין חתום.

        חשוב לציין, כי כאשר מדובר בהליך גירושין בו מעורבים ילדים, כדאי לגשת להליך גירושין בהסכמה שכן הוא עשוי להקל על הילדים ולהפחית את הפגיעה שהם חווים מעצם פירוק התא המשפחתי. סוגיות כגון הסדרי ראיה וחלוקת רכוש בגירושין עם ילדים, עלולות להיות מורכבות יותר, כך שההסכמה בין בני הזוג עשויה להקל על ההליך ולקצר אותו.

        אם היחסים בין בני הזוג מאפשרים הידברות משותפת, הרי שהדרך להסכמות משותפות תהיה קלה יותרכיצד פותחים הליך גירושין?

        ראשית, יש לפנות לפתיחת הליך יישוב סכסוך בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה אשר בסמכותו מקום מגורי הצדדים הנוכחי או האחרון. הערכאה המשפטית תעביר את הבקשה ליחידת הסיוע הסמוכה אליה, וזו תזמן את הצדדים לפגישת מהו"ת (מידע, היכרות ותיאום) ראשונה. לפגישה השנייה, יכולים הצדדים להגיע בליווי עורכי דינם. בפגישות אלה ינסו הצדדים להגיע להסכמות ולגיבוש הסכם גירושין.

        במידה וההליך לא צלח, בתום תקופת עיכוב ההליכים, הצד שפתח את ההליך רשאי להגיש תביעות לערכאות המשפטיות. ישנם סעדים זמניים ודחופים, אותם ניתן לבקש מהערכאה המשפטית, גם במהלך הליך יישוב סכסוך (למשל: צווי עיקול, צו עיכוב יציאה, מזונות זמניים ועוד).

        לאחר מכן, במידה ומגישים תביעת גירושין לבית הדין הרבני, אשר לו סמכות ייחודית בעניין, ניתן לכרוך אליה את ענייני הרכוש, הכתובה, חלוקת הזמן ההורי ומזונות הילדים – רק במידה ושני הצדדים מסכימים כי בית הדין הרבני ידון בעניין זה. לאחר שבית הדין הרבני קנה סמכות לדון בעניינים הכרוכים, לא ניתן עוד להגיש תביעות בנושאים אלה בבית המשפט לענייני משפחה.

        ישנם מקרים שבהם הלך גירושין אינו מגיע לידי סיום, זאת במקרה שאחד הצדדים מסרב לתת גט לאחר פסק דינו של בית הדין. סרבנות גט כזו נתקלת בסנקציות חריפות המוטלות על הסרבן, כגון: שלילת רישיון נהיגה, מאסר, סנקציות כספיות ועוד. במרבית המקרים מתרצה הסרבן ומעניק את הגט, אולם ישנם תיקי גירושין הנמשכים עשרות שנים בשל סירוב עיקש מצד בן הזוג למתן הגט.

        להשאר בבית רק בנסיבות המתאימות

        בשורה התחתונה, כל עוד אתם מסוגלים להמשיך להתגורר יחד מבלי לגרום לעצמכם ולסובבים אתכם נזק שיעלה על התועלת מהמשך המגורים המשותפים, מומלץ להמשיך להתגורר יחד, לשמור על הסביבה הבטוחה והשגרה של הילדים, לסיים לערוך את הסכם הגירושין ורק אז לעזוב את הבית. יחד עם זאת, אם אתם חשים כי עזיבת הבית תזיק לכם, אל לכם להתעקש להשאר בבית.

        עורך דין לענייני משפחה יסייע לכם להחליט מה נכון לכם בנסיבות שלכם ויתן לכם מענה ממוקד לכל השאלות שעולות בכם, בהתאם לנסיבות האישיות שלכם.

        *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

        לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

          מידע חשוב נוסף