Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    הליך גירושין עם ילדים

    כל הליך גירושין עלול לארוך תקופה ארוכה ולכלול מאבקים בין-זוגיים, סכסוכים ומריבות. הליך גירושין עם ילדים, מורכב יותר שכן להליך זה שותפים לא רק בני הזוג אלא גם ילדיהם המושפעים באופן משמעותי מתהליך הגירושין.

    ילדים עלולים לחוות השפעות שליליות קשות, תחושות אשמה, כעס וחוסר אונים. חשוב לזכור כי ילדי בני הזוג המתגרש, כמעט תמיד סובלים מעצם היותם "הקורבנות השקטים" של הליך הגירושין.

    ההתמודדות עם מציאות חדשה שבה התא המשפחתי אינו עוד כפי שהיה, מחריפה ככל שעולה גיל הילדים שכן ילדים בוגרים המבינים את משמעות הליך גירושין, חווים את התקופה הזו בצורה חריפה יותר מאשר ילדים קטנים שעדיין אינם ערים להשלכות של תהליך הגירושין של הוריהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם הצלחת הליך גירושין עם ילדים מושפעת מגילאי הילדים?

      מחקרים הוכיחו כי ניתן לחלק את גילאי הילדים ואופן ההתמודדות שלהם עם הליכי הגירושין, לכמה קבוצות:

      1. גיל הינקות – תינוקות וילדים קטנים מאוד שנחשפו לתקופה של הליך גירושין, הראו סימנים חיצוניים שונים שהעידו על מעורבותם הנפשית. הדבר בא לידי ביטוי בהתנהגות שיש בה אי שקט, בכי רב מהרגיל והתנהגות חרדתית. כיוון שבתקופה זו ילדים אינם מסוגלים לבטא את עצמם ואת הסיבה לשינוי בהתנהגותם, הרי שעל ההורים לעקוב בתשומת לב אחר התנהגות ילדיהם.
      2. גיל בית הספר – בתקופה זו ילדים שחוו הליך גירושין של הוריהם, נטו להפגין התנהגות תוקפנית והתקפי אלימות. החצנה זו של הרגשתם הפנימית באה אף לידי ביטוי לחזרה לדרך ההתנהגות שהייתה אופיינית להם בימי הילדות המוקדמים, כמו מציצת אצבע וכו'.
      3. גיל ההתבגרות – גירושין בתקופת ההתבגרות של הילד עלולים להשפיע עליו בצורות שונות: קשיים חברתיים, הסתגרות חברתית, קושי בלימודים וסכסוכים תכופים עם ההורים. בתקופה זו ילדים נוטים להאשים את עצמם בכך שתרמו להיווצרות הקשיים בחיי הנישואין של הוריהם ובכך להחריף את התחושות הקשות שלהם.

      ילדים בוגרים יותר עלולים למצוא מפלט בהתנהגות עבריינית כמו לקיחת סמים. חשוב לציין כי נרשמו גם התנהגויות הפוכות של ילדי בני זוג שהפגינו עצמאות רבה בתקופה זו ומצאו תכונות נפש שלא היו מודעים להן.

      אין ספק כי הליך גירושין עם ילדים, משפיע על ילדי בני הזוג בדרכים הבאות לידי ביטוי באופן שונה בהתאם לגילאי הילדים. תכונות הילדים הן בסופו של דבר קובעות את רמת ההשפעה של הליך הגירושין על יכולת התמודדות הילדים עם המציאות המשתנה.

      הסכם גירושין בהליך גירושין וילדים

      בהסכם הגירושין המוגש לאישור הערכאה השיפוטית, חייבים להופיע כל הנושאים הנוגעים לענייני הגירושין. אם הסכם הגירושין חסר, הרי שהוא יוחזר להשלמות.

      אחת הסוגיות המרכזיות בהליך גירושין עם ילדים היא הסדרי ראייה, משמורת ילדים ומזונות הילדים. בכתב התביעה המוגש לבית הדין הדתי, חייבים להופיע כל הנושאים ובכללם נושא זה. על התביעה לפרט את רצונו של מגיש התביעה באשר להסדרים אלו וכן לפרט את רצונותיו ושאיפותיו באשר לדרך חינוכם של הילדים, המוסדות שבהם ילמדו ועוד.

      על ההורה המגיש לנמק מדוע הוא סובר כי עליו להיות ההורה המשמורן, ואם בידיו הוכחות לכך שבן הזוג השני אינו כשר לשמש הורה משמורן עליו לצרפן לכתב התביעה. אם בית הדין נוכח כי הסכם הגירושין מקפח זכות כלשהי של הילדים, הרי שהוא יפסול את הסכם הגירושין ויחזיר אותו להשלמות ותיקונים.

      הליך גירושין עם ילדים – ההיבט הכלכלי

      הסכם גירושין כולל בתוכו גם את ההשלכות הכלכליות של הגירושין. מזונות ילדים הם סעיף חשוב מאוד בהשפעה הכלכלית של הליך גירושין, ומשמעותו רבה. לפי ההלכה היהודית, מחויב האב לפרנס את ילדיו. מזונות הילדים הם זכות המוקנית להם ולכן אין אפשרות לוותר עליהם או לצמצמם במידה ניכרת.

      לפי ההלכה היהודית, מחויב האב לפרנס את ילדיו. מזונות הילדים הם זכות המוקנית להםהיקף חובותיו של האב לזון את ילדיו נגזרות מגיל הילדים:

      1. עד גיל 6 – החובה לזון את הילדים היא חובה מוחלטת שאינה תלויה במצבו הכלכלי של האב.
      2. מגיל 6 עד 15 – החובה היא לשאת בצרכים הבסיסיים של הילד ואילו בצרכים שאינם הכרחיים כמו בילויים, תישא גם האם בעלות.
      3. מגיל 15 ויותר – בגיל זה נחשבים המזונות מדין "צדקה" וההורים נחלקים בעלותם. החובה לזון את הילד היא "כדי מחסורו".

      למרות חלוקה זו הנגזרת מההלכה היהודית, קבעה הפסיקה כי מזונות הילדים מגיל 15 ומעלה הם חובה על ההורים ואינם בגדר צדקה בלבד.

      1. גיל גיוס – בגיל זה שבו הילד בצבא, קבעה הפסיקה כי קיימת התחשבות ביכולת ההשתכרות של הילד, ביכולתו הכלכלית של האב ובמשתנים נוספים. אם הבן בצבא, ההלכה הפסוקה היא כי האב זן אותו עד לגיל 21, אלא אם כן הוא עובד למחייתו. אם הילד ממשיך בלימודיו גם לאחר גיל 18, הוא זכאי למזונות.

      בגיל זה עלות המזונות על הילד היא שליש מהעלות בגיל צעיר יותר.

      ובקצרה: הליך גירושין עם ילדים ארוך יותר ומורכב יותר. השפעת הגירושין על ילדי בני הזוג היא פונקציה של גיל הילדים ותכונות האופי שלהם. המשמעות הכלכלית של הליך גירושין עם ילדים היא חובת תשלום דמי מזונות לילדים לפי גילם ומורכבות הסכם הגירושין החייב לכלול את כל ההסדרים בנוגע לחיי הילדים, חינוכם ועוד.

      גירושין וילדים - שאלות נפוצות

      איך הליך גירושין צפוי להשפיע על ילדי בני הזוג?

      הדבר תלוי בגיל הילדים. לילדים עד גיל שנתיים, גירושי ההורים גורמים לבלבול - הם לא יודעים מדוע, אך הם שמים לב לכך שהשגרה שאליה היו רגילים, נעלמת מחייהם במפתיע, והם עשויים, עקב כך, לפתח תסכול וחרדות. בנוסף, עקב העובדה שגם להורים לוקח זמן להסתגל למצב החדש, הם נוטים להעניק תשומת לב פחותה לילדיהם, מה שעלול לגרום לפגיעה שתפגע בהתפתחותם הנפשית של ילדים עד גיל שנתיים, באופן שיגרום להם לחרדת נטישה, לכעס לעתים תכופות, ולקושי ביצירת קשרים עם אחרים. ילדים בני שנתיים עד חמש מבינים מעט יותר את משמעות גירושי הוריהם, אך מאמינים שמדובר במצב זמני בלבד, וכדי להתמודד עמו הם נוטים ליצור לעצמם עולם דמיוני לחלוטין, לשנות את הרגלי השינה, האכילה והניקיון שלהם, ולדבר בטון ילדותי במיוחד. בנוסף, לפי מחקרים – ללא קשר לגילם, לילדים להורים גרושים יש נטייה גבוהה יותר שלא לרכוש השכלה גבוהה, להשתמש בסמים ובאלכוהול, ולהיות בעלי דימוי עצמי נמוך.

      על מה חשוב שבני הזוג המתגרשים יקפידו בכל הקשור לילדיהם?

      על ההורים להקפיד שהגירושין לא יגרמו לכך ששגרת החיים של ילדיהם תשתנה באופן דרמטי. למשל, אם הילדים הם קטנים מאוד (עד גיל שנתיים), חשוב שהם ייחשפו לביתו החדש של ההורה שעזב את הבית רק כעבור זמן מסוים לאחר הגירושין, וגם בבית זה חשוב שיימצאו דברים המוכרים להם – כמו תמונות, משחקים וכדומה. בנוסף, חשוב שההורים יאפשרו לילדיהם להביע את רגשותיהם ותחושותיהם בכל הקשור לגירושין ולמצב החדש אליו נקלעו.

      לבני הזוג המתגרשים יש ילדים קטנים, אצל מי הם יהיו לאחר תום הליך הגירושין?

      בית המשפט מעדיף שילדים עד גיל 6, יישארו לאחר הגירושין בחזקת אמם. עם זאת, חשוב להבהיר שבית המשפט לא פוסק זאת באופן אוטומטי: עליו לפעול בהתאם ל"עיקרון טובת הילד", כך שאם מוכח שעדיף שהילדים יהיו, לטובתם, בחזקת אביהם – האחרון הוא ההורה שמקבל את המשמורת על הילדים מבית המשפט.

      מהי חובתו של האב, לאחר הגירושין, במזונות ילדיו?

      אם הילדים הם בני 6 ומטה, מחויב האב לספק את צרכיהם הבסיסים של ילדיו בתחום הנסיעות, התקשורת, המזון והביגוד. הצרכים הבסיסיים של הילדים בתחומי החינוך והרפואה, צריכים להיות מסופקים על ידי שני ההורים. אם הילדים הם מעל גיל 6, לאב כבר אין חובה נוספת על חובת האם, ובית המשפט קובע את חלוקת התשלום בהתאם לשיקולי שיעור ההכנסה של האב ושל האם ובהתאם למשמורת שנקבעה.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף