Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    פתיחת תיק גירושין חד צדדי [מדריך משפטי]

    מערכת יחסים זוגית מחייבת הסכמות רבות בין בני הזוג בכל רגע בחיי הנישואין, אך האם גם סיום הקשר הזוגי הוא החלטה דו צדדית, או שניתן לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי?

    ככלל ענייני נישואין וגירושין בישראל נידונים לפי הדין הדתי. הדין היהודי-דתי קובע כי גירושין בין יהודים יכולים להעשות בהסכמה בלבד. אך זאת לא ללא כל סייגים, וישנם מקרים בהם ניתן לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי.

    תוכן עניינים

    פתיחת תיק גירושין חד צדדי בבית הדין הרבני

    על מנת להתגרש בבית הדין הרבני נדרשת הסכמת שני בני הזוג. יחד עם זאת, לבית הדין הרבני נתונה הסמכות לחייב או לכפות גט על צד המסרב לסידור הגט, ואף להטיל עליו סנקציות עד שיתרצה ויסכים לסידור הגט. על מנת לחייב או לכפות גט, נדרשת עילת גירושין שתצדיק זאת.

    מה העילות לפתיחת תיק גירושין חד צדדי?

    אלימות

    כאשר אחד הצדדים נוקט באלימות כנגד בן זוגו, זו עשוייה להיות עילה מוצדקת לגירושין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בגידה ומעשה כיעור

      במקרה שבית הדין הרבני יפסוק שאישה בגדה בבעלה, בית הדין הרבני יכפה עליה גירושין. במקרה שגבר בגד לעומת זאת, יש להוכיח שמדובר בבגידה לטווח ארוך או בבגידות מרובות, על מנת לחייב או לכפות עליו גירושין.

      חשוב לדעת שאין זה פשוט להוכיח בגידה, המתרחשת בחדרי חדרים, ושנדרשות ראיות כבדות משקל, שלא פשוט להשיגן. לפיכך ניתן גם לטעון לעילה הנקראת "מעשה כיעור", שהוא מעשה הרומז שהתקיים קשר מיני עם אחר, שאינו בהכרח עולה לגדר בגידה.

      עבירות על דת

      כאשר אחד מבני הזוג עובר על הדת או גורם לצד השני לעבור על הדת, ניתן לחייבו בגירושין. יחד עם זאת, לא ניתן לטעון לעילה זאת בחוסר תום לב, ובית הדין הרבני לא יחייב או יכפה גירושין לפי עילה זאת במקרים בהם:

      • שני בני הזוג לא נוהגים על פי הדת.
      • בן הזוג שומר המצוות סלח על העבירות והמשיך לחיות עם בן הזוג השני.
      • בן הזוג שומר המצוות לא הזהיר את בן הזוג השני ולא דרש ממנו לחדול מהתנהגותו, בטרם פנה לפתוח תיק גירושין חד צדדי.

      מורדת

      כאשר אחד מבני הזוג מסרב לקיים יחסי מין ללא כל עילה הלכתית שתצדיק זאת, בן הזוג השני רשאי לדרוש גירושין.

      מומים

      כאשר התגלה מום או מחלה שלא הייתה ידועה לצד השני טרם לנישואין, ניתן לבקש להתגרש באופן חד צדדי.

      עקרות

      במקרים בהם אחד מבני הזוג עקר וחלפו עשר שנים מאז נישאו הצדדים, בן הזוג השני רשאי לבקש להתגרש באופן חד צדדי.

      מהי בקשה ליישוב סכסוך?

      בן זוג המבקש לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי, חייב לפתוח בטרם להגשת תביעת הגירושין, בקשה ליישוב סכסוך.

      יישוב סכסוך הוא הליך המעכב את ההליכים המשפטיים בערכאות השיפוטיות, ומפנה את הצדדים מניהול ההליך החד צדדי, להליך גישור ביחידת הסיוע הסמוכה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני.

      במהלך הפגישה הראשונה במסגרת הבקשה ליישוב סכסוך, המתנהלת ללא עורכי הדין של הצדדים, יקבלו בני הזוג מידע והסבר על הליך הגירושין והם יוכלו לנסות לשקול לנהל את ההליך בהסכמה, ולהגיע להסכם גירושין.

      ככל שלא יעלה בידי בני הזוג להגיע להסכם גירושין, והצד שפתח בהליך יישוב הסכסוך עדיין מעוניין לפתוח תיק גירושין חד צדדי, הוא רשאי לעשות זאת בערכאה השיפוטית לבחירתו, במשך 15 ימים. לאחר מכן כל אחד מהצדדים רשאי לפתוח תיק גירושין חד צדדי, בכל אחת מהערכאות השיפוטיות.

      האם נכון לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי?

      הדרך הטובה ביותר לפתוח תיק גירושין, היא בהסכמה של הצדדים. הסכם גירושין יכול להפוך את הגירושין למהירים, זולים, ועדיפים לאין שיעור על גירושין חד צדדיים.

      יחד עם זאת, כאשר אין מנוס והצד השני מסרב בכל תוקף לתהליך הידברות, יהיה זה נכון לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי, ולזכות לקבוע באיזו ערכאה משפטית יתנהל ההליך המשפטי. חשוב להבין שהצד הראשון שפותח בהליך הגירושין כדין, הוא זה שבוחר באיזו ערכאה משפטית יתנהל ההליך, ולכך השפעות רבות על המשך ההליך.

      כמו כן, לעיתים עצם פתיחת תיק הגירושין יכול לשמש מינוף, כנגד בן הזוג המסרב להגיע לכל הסכמה, או לתת מוטיבציה לבן זוג שמתמהמה עם עריכת הסכם גירושין, ובכך לעזור לצדדים להצליח לחתום על הסכם גירושין שיטיב עם שניהם.

      גירושין חד צדדיים כשאין מנוס

      בשורה התחתונה, הדרך הטובה ביותר להתגרש היא באמצעות פתיחת תיק גירושין בהסכמה, אך כשאין מנוס, יש לפתוח תיק גירושין חד צדדי, לנהל את הליכי הגירושין ללא הסכמה, ולייחל שאולי משם תבוא הישועה, ותיק הגירושין החד צדדי יהפוך לתיק גירושין בהסכמה.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף