Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    כמה עולה לפתוח תיק גירושין

    פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני היא השלב האחרון בהתלבטות הקשה האם להתגרש. החלטה מעשית זו היא הצעד הראשון בדרך הארוכה לקבלת הגט, דרך אשר עולה לא מעט כסף.

    השאלה כמה עולה לפתוח תיק גירושין, מן הראוי שתיבחן על כל האספקטים הנכללים בתהליך הגירושין. מעבר לעלות פתיחת התיק בערכאה המשפטית, תיק גירושין נוגע בסוגיות כלכליות רבות שלכל אחת מהן, השלכות מהותיות על חיי בני הזוג. למשל בני זוג המשופעים ברכוש יידרשו לקבלת סיוע מקצועי באשר לאופן חלוקת הרכוש הרב.

    תוכן עניינים

    ננסה לענות על השאלה כמה עולה לפתוח תיק גירושין באמצעות בחינת העלויות העיקריות הכרוכות בפתיחת תיק גירושין.

    כמה עולה לפתוח תיק גירושין בליווי עורך דין?

    שכר טרחת עורך הדין בתהליך גירושין נגזר ממרכיבים שונים: מורכבות התיק, משך ההליכים המשפטיים, הסוגיות המצריכות ייעוץ משפטי, הסכם גירושין ועוד. למשל, זוג אשר לו נכסים רבים לחלוקה, ייאלץ לשלם על ייעוץ משפטי פרטני על אופן חלוקת הנכסים והנדל"ן, מעבר לייעוץ בענייני משפחה.

    אם תיק הגירושין נפתח שלא בהסכמה וישנן מחלוקות רבות בין בני הזוג, הרי שכל מחלוקת כזו בין אם על מזונות האישה, מזונות ילדים, הסדרי ראייה והסדרי משמורת – תגרור אחריה הוצאות כספיות כבדות על ייעוץ משפטי התואם את הסוגייה שבמחלוקת. ככל שההסכמות בין בני הזוג יהיו רבות יותר, כך יקטן עול הייעוץ המשפטי.

    לרוב הצעת שכר הטרחה תכלול את כל ניהול תהליך הגירושין: דיונים, הכנת תביעות, הכנת צווים דחופים, בקשות מדור ועוד. שכר הטרחה עלול להגיע לעשרות ואולי אף מאות אלפי שקלים אם משך הדיונים מתארך והתהליך מסתבך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      את שכר הטרחה ניתן להקטין באמצעות חתימה על הסכם שכר טרחה מדורג לפיו השכר משולם עם התקדמות ההליך המשפטי. כל דיון נוסף או בקשה נוספת יישא בעלות המתאימה.

      ישנם זוגות רבים הפונים להליך גישור פרטי במסגרתו נפגשים הצדדים ומנסים להגיע להסכמות שיאפשרו את חתימתו של הסכם גירושין שיובא לאישור בית המשפט. בדרך כלל הליך גישור כזה כולל 8-6 פגישות בנות שעה, כאשר עלות פגישה נעה בסביבות 1,000 ₪. יתרון ההליך הוא חיסכון בזמן שיפוטי ובהליכים יקרים ודרך קצרה ומהירה יותר לקבלת הגט.

      חשוב לדעת כי ליד בית המשפט או בתי הדין פועלות לשכות סיוע שתפקידן לעזור לבני הזוג במגוון רחב של נושאים. שימוש באנשי המקצוע הללו, עשוי להפחית בצורה ניכרת את העלות הכספית הכרוכה בשכירת אנשי מקצוע פרטיים.

      כמה עולה לפתוח תיק גירושין בבית הדין הרבני?

      כמו בכל מוסד ממשלתי, פתיחת תיק כרוכה בתשלום אגרות שונות לפי העניין. נסקור את האגרות העיקריות הקיימות בבית הדין הרבני:

      1. אגרת פתיחת תיק גירושין – 391 ₪
      2. אגרת פתיחת תיק מזונות – ללא עלות
      3. אגרת בקשה לחלוקת רכוש – 508 ₪
      4. הוצאת תעודת גירושין –279 ₪

      סכומים אלו ודאי שאינם החלק הדומיננטי בעלות הכספית הכרוכה בתיק גירושין.

      גם בבית המשפט לענייני משפחה קיימות אגרות שונות, נסקור כמה מהן:

      1. תביעה בעניין החזקת ילדים – 352 ₪
      2. תביעה לאיזון משאבים – 503 ₪
      3. בקשה בעניין מזונות או מדור לאישה – 237 ₪

      בסיום ההליך ייתכן שבית המשפט ישית את הוצאות המשפט על הצד המפסיד.

      כמה עולה לפתוח תיק גירושין הכולל את הסוגיות הרכושיות?

      תיק גירושין והסכם גירושין המוגש לאישור הערכאה המשפטית חייב לכלול בתוכו את כל הסוגיות הנגזרות מעצם פירוק התא המשפחתי. כל עניין כזה, נושא עימו את מחירו הכלכלי.

      1. תשלומי מזונות – עם פתיחת תיק הגירושין, מוגשת בקשה לקביעת מזונות זמניים עבור כל ילד של בני הזוג, זאת עד לקביעת הסכום הקבוע של עלות החזקת ילדים משותפים ותשלומי האיזון הנדרשים בין הצדדים. בדרך כלל העלות הבסיסית ללא תוספות עומדת על כ- 1,400 ₪ לילד.
      2. הוצאות דיור – כאשר בני זוג נקלעים למשבר, ישנם מקרים רבים שבהם אחד מבני הזוג עוזב את המגורים המשותפים ושוכר לו יחידת דיור. זו עלות כבדה נוספת המתווספת לתשלומי המשכנתה, אם ישנה כזו והוצאות שכר הדירה המשותפת לבני הזוג.
      3. מזונות אישה – אם קובע בית הדין כי על הבעל לשאת במזונות אשתו לפי רמת החיים שאליה הורגלה, הסכום עשוי או עלול להגיע לאלפי שקלים ואף לעשרות אלפי שקלים, תלוי ברמת החיים של האישה.
      4. עלויות נלוות לתהליך הגירושין – בדרך כלל תהליך גירושין מלווה בידי אנשי מקצוע: פסיכולוגים, חוקרים פרטיים, אקטואר, קבלת ייעוץ זוגי ועוד. לפעמים הילדים נדרשים לקבלת סיוע פסיכולוגי או אחר.

      לסיכום: השאלה כמה עולה לפתוח תיק גירושין כוללת אספקטים כלכליים רבים. חלקם ניתנים לפתרון באמצעות אנשי מקצוע העומדים לרשות בני הזוג במסגרות השיפוטיות, וחלקם באופן פרטי כמו עורך דין מגשר, חוקר וכו'. אגרות בית המשפט או בתי הדין אינן החלק העיקרי של העלות הכספית הכבדה הכרוכה בתהליך הגירושין. חשוב לדעת כי כל הסכמה שבני הזוג מגיעים אליה בנושאים החשובים והמהותיים בתיק, עשויה לחסוך כסף רב והמשך ההליכים המשפטיים.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף