Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    הליך גירושין בהסכמה

    זוגות רבים שהחליטו להיכנס לתהליך של גירושין, חוששים מפרק הזמן הארוך שעובר עד לקבלת הגט. פרק זמן זה נושא בחובו התמודדות רגשית קשה, שינויים חדים ומשפיע אף על המעגלים הסובבים את בני הזוג, ובראשם הילדים.

    לכן טוב יעשו בני הזוג אם ישאפו לקצר עד כמה שניתן את הזמן שבו הם מצויים בהליכים משפטיים. דרך אחת היא פתיחת הליך גירושין בהסכמה, שמשמעו שבני הזוג מגיעים לבית הדין הרבני, שהוא הסמכות הבלעדית בענייני גירושין, לאחר שהם חתמו על הסכם גירושין, או שהם מגישים את הסכם הגירושין לאישור בית הדין. לאחר אישור הסכם הגירושין, הדרך לגט, קצרה הרבה יותר.

    תוכן עניינים

    מהם התנאים הנדרשים להליך גירושין בהסכמה?

    1. התנאי החשוב ביותר להצלחת הליך גירושין בהסכמה, הוא שיתוף הפעולה בין בני הזוג. הידברות ישירה תוך ליבון הסוגיות שבמחלוקת היא נדבך מרכזי להצלחת ההליך, שכן הוא בנוי על הסכמה הדדית בין בני הזוג.

    2. הסוגיות שבמחלוקת – כיוון שהליך גירושין כולל נושאים שונים ומורכבים, כמו מזונות חלוקת רכוש משותף, משמורת ילדים ועוד, הרי שהתמקדות במציאת פתרונות מוסכמים בסוגיות אלו, תבטיח את הצלחת הליך גירושין בהסכמה.

    יש לזכור כי גם הסכם גירושין שנחתם ע"י בני הזוג, חייב להיות הוגן ולשמור על זכויות שני בני הזוג, כמן גם על זכויות הילדים. הסכם גירושין עלול להיפסל ע"י הערכאה השיפוטית אם זו תסבור כי אינו עונה על קריטריונים אלו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ניסוח הסכם גירושין – צעד חיוני להצלחת הליך גירושין בהסכמה

      זוג המעוניין להגיע להסכם גירושין חתום, יכול לפנות לשני נתיבים: האחד, שימוש ביחידות שהמדינה מעמידה לרשות הזוגות המתגרשים במסגרת הערכאות, והשני, פנייה באופן פרטי לעורך דין מגשר. כמובן שהפנייה ליחידות הממשלתיות היא עשויה לחסוך לזוג כסף רב שכן הפנייה ליחידות הסיוע אינה כרוכה בתשלום.

      1. יחידות הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני – כל זוג המעוניין להגיש תביעה לגירושין, חייב עפ"י חוק, להגיש "בקשה לישוב סכסוך במשפחה". תפקידן של יחידות הסיוע הוא לסייע לבני המשפחה ליישב את הסכסוך בדרכי שלום, ואם הדבר אינו אפשרי, לסייע בגיבוש הסכמות משפטיות שיעלו לכדי הסכם גירושין. בין תפקידי היחידה ניתן למנות: ייעוץ פסיכולוגי, ייעוץ לגבי ילדי בני הזוג, תמיכה הורית, טיפול במקרי אלימות במשפחה וסיוע לילדי בני הזוג להציג את עמדתם.

      היחידה מסתייעת באנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, יועצים זוגיים, עורכי דין ועוד.

      כל המידע שנמסר במסגרת הפגישות הללו הוא חסוי ואינו משמש חלק ממשפט הגירושין.

      בני זוג המגיעים לטיפול ביחידות הסיוע מתוך רצון משותף להפוך את הליך הגירושין למהיר, מכובד וקל, ימצאו אוזן קשבת ורצון כן להושיט עזרה.

      1. הסכם גירושין באמצעות עורך דין מגשר – פנייה של בני זוג לעורך דין מגשר, כרוכה בעלות כספית. לכן חשוב כי בני הזוג יגיעו מתוך רצון משותף לסיים את ההליך בצורה הטובה והמועילה ביותר. תקשורת לקויה בין בני הזוג, תפגע ביכולת עורך הדין המגשר לבנות הסכם משותף שיוביל להליך גירושין מהיר.

      כמובן שככל שהסוגיות הכרוכות בהליך הגירושין מורכבות יותר, כך יימשך הליך הגישור. ילדים משותפים, רכוש משותף רב – כל אלו דורשים התייחסות פרטנית של המגשר כיוון שכל הנושאים הללו חייבים להופיע בהסכם הגירושין. הסכם גירושין שאינו כולל את כל הנושאים שבמחלוקת העולים מהגירושין, לא יקבל את אישור הערכאה השיפוטית.

      בדרך כלל מספר פגישות הגישור נע בין 8-6 פגישות. הזמן בין פגישה לפגישה אמור להיות מנוצל לעיכול המתווה המסתמן ולתכנון השלבים הבאים. כאמור, כל הסכם גירושין חייב לכלול את כל הסוגיות: דמי מזונות, חלוקת רכוש, חלוקת חובות, משמורת ילדים, מזונות ילדים, קבלת החלטות לגבי הילדים ועוד.

      אישור הסכם הגירושין – תנאי להליך גירושין בהסכמה

      לצורך אישור הסכם הגירושין, יש לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. בבית הדין נדרש לפתוח תיק ולמלא "טופס בקשה לאישור הסכם גירושין" ולשלם אגרה. בבית המשפט יש להגיש בקשה משותפת לאישור הסכם גירושין – ללא נוסח מחייב, ולשלם אגרה.

      לאחר הגשת הבקשה נקבע מועד לדיון בנוכחות בני הזוג. אם ההסכם נערך בעזרתו של עורך דין מגשר, הוא רשאי להיות נוכח בדיון. במהלך הדיון מוודא בית המשפט או בית הדין כי ההסכם נעשה מרצונם החופשי של בני הזוג והם מודעים ומבינים את שנאמר בו. אם נוכח בית משפט או בית הדין כי ההסכם לוקה בחסר כלשהו ואינו נותן מענה לנושא מסוים, הרי שהוא רשאי לדרוש מהזוג להכניס שינויים או תוספות להסכם. נושא חשוב מאוד הוא עניין קבלת ההחלטות לגבי ילדי בני הזוג, נושא שזוכה להתייחסות מיוחדת של בית המשפט או בית הדין.

      לאחר הדיון, אם נמצא שההסכם תקף, מאשרת הערכאה השיפוטית אותו ונותנת לו תוקף של פסק דין. חשוב להדגיש כי אם הערכאה המאשרת היא בית המשפט ולא בית הדין, ההסכם מועבר לאישורו של בית הדין לצורך גירושין וסידור הגט.

      לסיכום: בני זוג המעוניינים בהליך גירושין בהסכמה, יכולים לפנות ליחידות הסיוע של בתי המשפט או לפנות באופן עצמאי לעורך דין מגשר. הפנייה ליחידות הסיוע היא חובה עפ"י חוק, אולם ניתן להיעזר גם בשירותי גישור פרטיים. לאחר ניסוח הסכם הגירושין, הוא מועבר לאישור בית המשפט או בית הדין, כאשר את הגושפנקה הסופית למתן הגט, נותן בית הדין.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף