Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין בעקבות בגידה של הבעל

    לפי ההלכה היהודית, בגידה של בן זוג , מוכרת כעילת גירושין. היינו, אם בן הזוג הנבגד הגיש תביעת גירושין חד צדדית לבית הדין הדתי, הרי שתביעתו תאושר, זאת בניגוד לתביעה גירושין בשל עילה שאינה מוכרת בהלכה היהודית.

    בגידה של הבעל או של האישה היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר לגירושין. המשבר האישי הקשה ותחושת אובדן האמון בבן הזוג, גורמים במרבית המקרים לפתיחת תהליך גירושין שכן הצד הנבגד אינו מוכן עוד לחיות עם בן הזוג שבגד בו.

    תוכן עניינים

    לצערנו, השפעת הגירושין, בייחוד בשל סיבת בגידה, על ילדי בני הזוג, היא קשה ביותר. הידיעה שאחד מההורים בגד בשני, מנפצת את מסגרות התא המשפחתי באופן מכוער וברוטלי. בייחוד הדבר נכון אם מעשה הבגידה התפרסם ברשתות השונות או שהגיע לאוזני הילדים מצד שלישי.

    האם תהליך גירושין בעקבות בגידה של הבעל, הוא הכרחי?

    המציאות מלמדת שלאחר ההלם הגדול, תחושת המשבר ואובדן האמון בין בני הזוג ותגובות כמו "אין דרך חזרה", הרס הזוגיות" וכד', מתחיל תהליך של הכלה ושל חשיבה רציונלית יותר.

    זוגות רבים שחוו משבר בעקבות בגידה של הבעל או של האישה, מוכנים להיכנס למערכת טיפול ושיקום הזוגיות. בייחוד נכון הדבר כאשר בני הזוג מכירים בעובדה שכל החלטה שיקבלו, תשפיע לא רק עליהם אלא גם על חיי הסובבים אותם ובייחוד על חיי ילדי בני הזוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ישנם שלבים שונים שאותם עוברים בני הזוג בתהליך ההחלמה:

      1. לקיחת אחריות – אם ע"י בן הזוג שבגד, ובמקרים מסוימים הכרה של בן הזוג הנבגד שייתכן שמעשה הבגידה היה איתות למערכת יחסים שלא ריצתה את הצדדים, ובכך מאלץ את שניהם לשינוי.
      2. בניית היכולת לתת אמון – הצורך בבנייה מחודשת של יכולת בן הזוג שנבגד לתת אמון מחודש בבן הזוג שבגד.
      3. הערכה מחודשת של הערך העצמי – בגידה פוגעת בדימוי העצמי של בן הזוג שנבגד. נדרשת יכולת לחזק את הדימוי העצמי מחדש, והסרת תחושת האשמה הקשה המלווה כל מעשה בגידה.
      4. רצון הדדי להתחלה מחדש – הסכמה משותפת של בני הזוג בצורך לנסות לשקם את התא המשפחתי מחדש, ולפעמים בנייתו ממש מההתחלה. רצון משותף שכזה, הוא נדבך מרכזי בהצלחה הזוגית בשיקום היחסים.

      השלכות ממוניות לגירושין בעקבות בגידה של הבעל

      ההלכה היהודית רואה בבגידת הבעל, כמעשה שניתן לתיקון במקרים מסוימים, בניגוד למקרה שבו האישה בוגדת והיא נחשבת כאסורה לבעלה ולבועלה.

      בעל שבגד שאשתו, מחויב לתת לה גט כריתות. אישה המגישה תביעת גירושין בשל בגידת הבעל, מורשית לטעון טענת "מאיס לי" היינו היא אינה מעוניינת עוד לחיות עם גבר שבגד בה, כיוון שהוא מאוס עליה. טענה זו מוכרת כעילת גירושין בבית הדין הדתי.

      לגירושין בעקבות בגידה של הבעל, השפעה מהותית על חיוביו הכספיים של הבעל.

      1. חיוב בכתובה – במסגרת טקס הנישואין, חותם הבעל על מסמך הכתובה שהוא מסמך משפטי לכל דבר ועניין. מסמך זה מעגן את זכותה של האישה למזונות ולדיור ואף מפרט את הסכום הממוני שישולם לאישה ע"י הבעל אם זה יגרשנה.במקרים רבים ומתוך להט האהבה, רושם הבעל סכומים מופרזים בכתובה מתוך תקווה שלעולם לא יצטרך לפורעם. המציאות מוכיחה אחרת. אם הוגשה תביעת גירושין בעקבות בגידה של הבעל, הרי הוא מחויב לשלם לאשתו את הסכום שנקב בכתובה כולל תוספת כתובה שהוא הסכום שהתחייב להוסיף על הסכום הבסיסי של הכתובה.

      לפני מספר שנים קבע בית הדין הגדול בפסק דין עקרוני כי סכום כתובה הניתן למימוש לא יעלה על 120 א' ₪, זאת בעקבות תביעה לתשלום כתובה שנרשם בה סכום של 1  מיליון ₪. בית הדין הגיע למסקנה כי סכום זה אינו ריאלי ולא נכתב מתוך גמירות דעת, אלא מתוך רצון להפריז בסכום לעיני האישה ומשפחתה.

      1. מזונות האישה – בעל שבגד באשתו, מחויב לפרנסה עד להשלמת תהליך הגירושין. פעמים מדובר בתהליך שאורך חודשים ארוכים והסכומים מצטברים לסכומים משמעותיים מאוד שכן לפי ההלכה היהודית, אישה "עולה עמו ואינה יורדת עמו". היינו אם התרגלה האישה לרמת חיים גבוהה, הבעל מחויב לשמור על רמת חייה הגבוהה גם אם ירד מנכסיו לאחר מכן.

      מהי השפעת הגירושין בעקבות בגידה של הבעל על הסדרי המשמורת והראייה?

      עד לפני מספר שנים, ברירת המחדל של הורה משמורן, הייתה האם. היינו האם הוכרה כהורה המשמורן אלא אם כן ישנן נסיבות מיוחדת שפסלו את כשירותה כהורה. כיום, השיקול היחיד העומד בפני הערכאה השיפוטית הוא טובת הילד. היינו מיהו ההורה אשר יגדל את הילד בצורה מיטבית בהתחשב בצרכים וברצונות של הילד – בין אם מדובר בבעל או באישה.

      גירושין בעקבות בגידה של הבעל אינם פוסלים את הבעל כהורה משמורן ואינם מטילים ספק ביכולות ההוריות שלו, אלא אם כן מדובר בנסיבות יוצאות דופן המערערות את יכולתו לגדל את הילדים בצורה בריאה. אם נוכח בית המשפט או בית הדין כי במקרה שלפניהם טובת הילד דורשת כי יגדל עם אביו ולא עם אימו, הרי שמעשה הבגידה, ככלל, לא ישמש עדות לרעתו.

      לסיכום: גירושין בעקבות מעשה בגידה של הבעל הם בעלי משמעות כלכלית לאישה. הבעל מחויב בכתובה ובמזונות האישה עד לגירושין. לעומת זאת, אין במעשה הבגידה עצמו כדי לפסלו כהורה משמורן על ילדיו.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף