Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    האם וכיצד ניתן למנוע סכסוכי ירושה (מדריך משפטי)

    התשובה לשאלה שבכותרת הינה- כן! ניתן ורצוי למנוע סכסוכי ירושה וקיימות מגוון אופציות לשם כך. חשוב לזכור, כי מטרתו העיקרית של מוריש על פי רוב, מעבר לרצונו להחליט בדבר אופן חלוקת עיזבונו ובדבר זהות יורשיו, הינה- מניעת סכסוכים משפחתיים לאחר פטירתו.

    האם וכיצד ניתן למנוע סכסוכי ירושה (מדריך משפטי)

    למרבה הצער, סכסוכי ירושה הינם דבר שבשגרה והגם שבאופן רגיל וטרם פטירת מוריש והתמודדות עם צוואה, יגרסו רוב המשפחות הנורמטיביות כי "דבר כזה לא יקרה אצלן", הרי שבמבחן המציאות הסכסוכים פורצים גם "במשפחות הכי טובות" ולפיכך, ניתן וכדאי להיערך לכך מבעוד מועד על מנת למנוע אותם.

    תוכן עניינים

    מה יכול לגרום לסכסוכים בין יורשים?

    עורך דין סכסוכי ירושה יוסף גביזון מסביר כי השאלה היותר הגיונית הינה לשאול, מה לא יכול לגרום לסכסוכים – שכן, כמעט בכל סיטואציה, ימצא עצמו לפחות אחד מהיורשים, חש מרמור בשל סיבה כזו או אחרת, או שיימצא איזשהו פגם בצוואה, כך למשל:

    1. היקף עיזבון גדול- לא בכדי "מרבה נכסים מרבה דאגה" – שיקולים של בצע כסף וחשש מחלוקה לא שוויונית מתגברים ומתעצמים כאשר המדובר הוא בעיזבון כגדול ועתיר נכסים, כספים וזכויות.
    2. סכסוכים קיימים בין יורשים – עוד טרם פטירת המוריש – מתעצמים לאחר פטירתו ולקראת חלוקת עיזבונו.
    3. רגשות שליליים ותחושות אפליה, קיפוח או נקמנות.
    4. צוואות שלא נערכו כראוי – שכוללות הוראות עמומות, חסרות, לא הגיוניות, לא חוקיות וכיו"ב- יגרמו לסכסוכים עתידיים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מניעת סכסוכים בין יורשים – לפני או אחרי מתן צו קיום צוואה או ירושה

      1. לפני מתן צו הירושה – דרך המלך הינה, כמובן, לעשות זאת טרם פטירת המוריש ולפני מתן הצו- וזאת, על ידי צוואה מתוכננת היטב (כפי שיפורט בהמשך) או למשל הסכם בין יורשים ואז, לא צפויות התנגדויות מצד יורשים לאחר מתן הצו.
      2. לאחר מתן צו הירושה – גם לאחר שהוצא הצו והוגשו התנגדויות מצד היורשים, עדיין ניתן לנסות ולפתור סכסוכים בדרכים שונים, תחת לנהל הליכים משפטיים ארוכים ויקרים רצופי עוגמת נפש.

      "להקדים תרופה למכה"- על ידי המוריש עוד בחייו

      כאמור, מומלץ כי המוריש עוד בחייו יפעל למניעת סכסוכים עתידיים ככל שיש בידו לעשות כן ובין היתר, על ידי:

      עריכת צוואה – החשוב פה, מסבירה עו"ד חני קורנז, הינו לא עריכת הצוואה לכשעצמה, אלא עריכתה לאחר התייעצות עם מומחה באופן המלא והשלם ככל שניתן בהתאם להוראות החוק והפסיקה, ללא שתכלול הוראות למיניהן שעלולות להביא לפסילתן או אף לפסילת הצוואה כולה.

      לתכנן ירושה – הכוונה היא כי בעת עריכת הצוואה על המוריש לקחת בחשבון סיטואציות עתידיות ככל שניתן, לרבות לקחת בחשבון שיקולים כלכליים (כמו תכנון מס) ולתת להם ביטוי בהוראות הצוואה- פעולה אשר בהכרח תמנע סכסוכים עתידיים.

      לתאם ציפיות עם היורשים – באופן כללי, תמיד כדאי לדבר עם היורשים לפני עריכת הצוואה ולערוך מעין תיאום ציפיות, לבדוק מה חשוב להם, מה ייטיב עימם ומה הם מעדיפים (בכפוף לרצון המצווה)- כל דבר שיכול להכין את היורשים למה שמצפה להם בצוואה.

      תמיד כדאי לדבר עם היורשים לפני עריכת הצוואה ולערוך מעין תיאום ציפיות

      לאחר מתן הצו – לסיים סכסוכים בדרכי שלום

      לעיתים לא צלח המוריש בכוונותיו ולאחר פרסום צו קיום הצוואה, קמים לה מתנגדים שדורשים את פסילתה. גם במצב כזה, עומדות לרשות היורשים מספר אופציות לחסוך או אפילו למזער את הסכסוכים.

      כך למשל יכולים הצדדים לפנות להליכי גישור בדיני ירושה- וככל שיצליחו הצדדים להשכיל להגיע להסכמות בדרכי שלום, הרי שיחסכו לעצמם שנים של התדיינויות משפטיות בעלויות גבוהות וקרע משפחתי שרוב הסיכויים שלא ניתן יהיה לאיחוי לאחר מכן.

      אם כן, ברור שניתן למנוע סכסוכים בין יורשים ותמיד כדאי ורצוי לעשות כן, אך על מנת לעשות זאת באופן הבטוח ביותר שניתן בהתאם לנסיבות כל משפחה, כדאי להתייעץ לפני עם מומחה ולחסוך מאבקים מיותרים בעתיד.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף