Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    ירושות וצוואות: מתי צוואה לא תקפה?

    לכל אדם יש זכות לערוך בחייו צוואה, ובאמצעותה לקבוע מי, ובאילו תנאים, יקבל את עזבונו (הרכוש, הנדל"ן והכספים שלו) לאחר שילך לעולמו. 

    בעיקרון, עריכת צוואה מונעת מעיזבונו של אדם להיות מחולק על פי דין. עם זאת, ישנם מקרים שבהם הצוואה אינה תקפה.

    תוכן עניינים

    היעדר כשירות של המצווה

    אחד מהמקרים שבהם צוואה לא תקפה הוא כשמי שערך אותה, לא היה כשיר לעשות כן. היעדר הכשירות יכול לבוא לידי ביטוי במספר אופנים:

    • בעת עריכת הצוואה, המצווה כבר לא היה צלול דיו על מנת להבין את משמעות הצוואה (היעדר כשירות שמקורו מבחינה קוגניטיבית).
    • למצווה טרם מלאו 18 (היעדר כשירות מבחינה משפטית בלבד).
    • המצווה הוא פסול דין שאינו יכול לדאוג בעצמו לניהול חייו באופן תקין וסדיר, ולכן ממונה עבורו אפוטרופוס (היעדר כשירות שמקורו מבחינה שכלית או נפשית).

    לצד היעדר הכשירות ה"טבעי", כביכול, של המצווה, קיימים מקרים נוספים שבהם ניתן להתנגד לתוקף הצוואה, באופן שבסופו של דבר אף יוביל לביטולה, למשל:

    • כאשר אחד מהיורשים על פי הצוואה מעורב באופן משמעותי בעריכתה (יותר משאר היורשים על פי הצוואה).
    • כאשר אחד מהיורשים על פי הצוואה משפיע על המצווה באופן בלתי הוגן: מבודד אותו מהחברה ובפרט מיתר בני המשפחה, מאיים עליו, יוצר תלות גופנית ורגשית של המצווה בו וכדומה.

    למידע נוסף בנוגע לירושות וצוואות ראה בפורטל ירושות – https://www.accordil.co.il/

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      צוואה לא שוויונית

      לכאורה, גם צוואה לא שוויונית יכולה, בסופו של דבר, שלא להיות תקפה. צוואה לא שוויונית היא, למשל, צוואה המקפחת את אחד היורשים או אפילו מנשלת לחלוטין מהירושה אדם שלכאורה היה "חייב" להיות אחד מהיורשים (למשל בנו/בתו של המצווה).

      עו"ד מירי וינברגר מסבירה כי נישול מהירושה יכול להיגרם עקב כך שבחיי המצווה, אותו אדם התנכר ממנו (ואולי אף השפיע על אחרים לעשות כן), או לחילופין, קיבל מהמצווה יותר ממה שקיבלו אלו שלא נושלו מהירושה.

      עם זאת, חשוב לזכור שצוואה המנשלת מירושה, וגם צוואה ש"רק" מקפחת את אחד היורשים, יכולה לגרום לסכסוכים משפחתיים קשים וארוכים. כדי להקטין את הסיכויים לכך, כדאי שהמצווה יסביר בצוואתו (או בנייר נפרד/סרטון וידאו וכדומה), מהי הסיבה לנישול/לקיפוח.

      כך גם יבין בית המשפט שלא מדובר במקרה של השפעה בלתי הוגנת/חוסר הבנה של המצווה וכיו"ב, אלא שהמצווה קבע את שקבע מרצונו החופשי והוא הבין לחלוטין את משמעות הדבר. אם יעשה כן, ככל הנראה שהצוואה תישאר בתוקף ולא תבוטל.

      צוואה בלתי חוקית

      צוואה אינה תקפה גם כאשר היא בלתי חוקית. כלומר, כאשר היא מכילה תנאים בלתי סבירים ואף בלתי חוקיים.

      למשל, אם בצוואה קבע המצווה שדירתו תועבר לבנו רק בתנאי שהאחרון יתגרש מאשתו – הצוואה מכילה תנאי בלתי סביר וקרוב לוודאי שבית המשפט יפסול אותה. תנאי בלתי סביר נוסף הוא התניית קבלת העיזבון בהגירה למדינה אחרת, וכן התניית קבלת העיזבון בביצוע פעולות בלתי חוקיות (כמו גניבה, רצח, אונס וכיו"ב).

      ואולם, חשוב להבהיר שניתן להציב תנאים בצוואה, אך עליהם להיות חוקיים ומידתיים. לדוגמא, המצווה יכול לקבוע שבנו לא יקבל את דירתו בטרם יגיע לגיל מסוים.

      צוואה המכילה פגמים טכניים

      צוואה יכולה שלא להיות תקפה גם אם אין כל פגם בתוכן שלה, אך יש בה פגמים טכניים. דוגמא לפגם טכני היא צוואה שלא נכתבה בכתב יד אלא במחשב. מדובר בפגם טכני מכיוון שכך קשה להוכיח שהמצווה הוא זה שערך את הצוואה ושהיא משקפת את רצונו האמיתי. גם אם על גבי הצוואה שנכתבה במחשב מופיעה חתימת המצווה בכתב ידו, אין הדבר מספיק והצוואה צפויה להיפסל.

      מקרה נוסף שבו צוואה יכולה להיפסל הוא מקרה "הפוך" לזה האחרון – כאשר הצוואה אמנם כתובה בכתב ידו של המצווה, אך הוא לא חתם עליה. היעדר חתימת המצווה על צוואתו מעלה את השאלה האם הצוואה אכן משקפת את רצונו האמיתי. אם אכן כך הדבר, לא ברור למה חתימת המצווה לא מופיעה על גבי הצוואה.

      האם ניתן לערער על צוואה?

      החוק בישראל מאפשר לערער על צוואה, כלומר להגיש התנגדות לצוואה. חוק הירושה מפרט את העילות להתנגדות שכזו, וביניהן אי כשירות/פסלות להוריש והשפעה בלתי הוגנת, וצוואה שמכילה הוראה שלא ניתן לביצוע (לדוגמא, לא ניתן לנשל את אחד היורשים מהצוואה באמצעות הוראה לחלוקת נכס שזה מכבר ניתן במתנה).

      רק אדם שיש לו זיקה מסוימת לצוואה יכול לערער עליה, ועליו לעשות כן לפני מתן צו קיום הצוואה. הגשת ההתנגדות כרוכה בתשלום אגרה של 986 ₪, ולאחר תשלום האגרה, יש להגיש את ההתנגדות לצוואה לרשם לענייני ירושה.

      האם צוואה ללא עדים תקפה?

      רבות מהצוואות נערכות כיום בנוכחותם של עדים (בדרך כלל 2 במספר). נשאלת השאלה, האם לצוואה ללא עדים יש תוקף. מבחינה חוקית, התשובה לכך חיובית, אך העובדה שצוואה נערכת ללא עדים, כשלעצמה, אינה מבטיחה שהצוואה תקפה. בנוסף, גם אם הצוואה ללא עדים תקפה, אין זה בהכרח אומר שכדאי לערוך צוואה ללא עדים.

      למשל, צוואה ללא עדים שערך המצווה בכתב ידו, היא תקפה, אך הדבר עשוי להגביר את הסיכוי של בית המשפט לקבל התנגדויות של יורשים ובכך לבטל את הצוואה, בין אם באופן מלא ובין אם באופן חלקי. לכן, מומלץ, למשל, לצרף לצוואה ללא עדים אסמכתא רפואית שמעידה על כך שבעת עריכת הצוואה ללא עדים היה המצווה כשיר מבחינה רפואית לערוך צוואה שכזו, ועשה זאת בדעה צלולה לחלוטין.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף