Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    פתיחת תיק גירושין ברבנות נתניה

    שכיחותה של תופעת הגירושין בישראל, עולה משנה לשנה. אף על פי כן, רבים מהזוגות המעוניינים להתגרש, כלל לא יודעים מה עליהם לעשות על מנת להפסיק באופן רשמי את נישואיהם.

    התשובה לכך היא שעליהם לפתוח תיק גירושין ברבנות, או בשמה הנוסף – בית הדין הרבני. בלא מעט ערים בישראל ישנו בית דין רבני, ולכן נשאלת השאלה באיזה בית דין רבני יש לפתוח תיק גירושין. התשובה לכך – בית הדין הרבני שנמצא באזור המגורים המשותף האחרון של בני הזוג.

    תוכן עניינים

    נתניה היא אחת מהערים שבהן ישנו בית דין רבני. מאמר זה יציג את הפרטים החשובים באשר לבית דין רבני זה, יבהיר האם כל מי שמעוניין להתגרש צריך לפנות לבית הדין הרבני, וכן יענה על השאלות האם יש לשלם כסף לשם פתיחת תיק גירושין והאם בן הזוג שפותח תיק גירושין חייב לעזוב את הבית.

    בית הדין הרבני נתניה

    הפרטים החשובים אודות בית הדין הרבני שבנתניה הם:

    • כתובת: ברקת 3.
    • שעות קבלת קהל: ימים א'-ה' בין השעות 13:30-08:30 (מלבד ערבי חג ומועדי ישראל).
    • טלפון: *5889
    • פקס: 09-8613225
    • דואר אלקטרוני: [email protected]
    • תחומי עיסוק נוספים מלבד נישואין וגירושין: צוואות וירושות, בירור יהדות, הפקת אישורים ותעודות, פטור משירות ביטחון, אפוסטיל.

    יש לציין כי בית הדין הרבני נתניה אינו נגיש לנכים המתניידים באמצעות כסאות גלגלים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      למי פונים כשרוצים להתגרש?

      אמנם, כאמור, זוגות המעוניינים להתגרש צריכים לפנות לבית הדין הרבני, שכן זו הערכאה השיפוטית היחידה שלה יש סמכות לדון בעניין הגירושין. ואולם, חשוב להבהיר שאין הדבר אומר שלא ניתן לפנות גם לערכאה השיפוטית הנוספת שלה סמכות לדון בעניינים הקשורים לגירושין כמו מזונות, משמורת וחלוקת רכוש – בית המשפט לענייני משפחה.

      בפני בית הדין הרבני, צריך כל אדם המעוניין להתגרש להציג את העילות לגירושין, כלומר להסביר מדוע ברצונו להתגרש. עילות נפוצות לגירושין הן בגידה, עקרות, חוסר יכולת לקיים יחסי מין (מפאת מחלה או מום מולד) וכן אלימות מכל סוג. בית הדין הרבני בוחן האם העילות לגירושין אשר מוצגות בפניו הן מוצדקות, ושואל מי האשם בפירוק חיי הנישואין.

      על פניו, נראה שלא מומלץ לפנות לבית הדין הרבני לשם דיון בנושאים הנלווים לגירושין, שכן לערכאה שיפוטית זו דרישות רבות. ואולם, בהחלט ישנם מקרים שבהם כדאי לפנות לבית הדין הרבני, למשל:

      • כאשר הרכוש רשום רק על שם אותו בן זוג: בית המשפט לענייני משפחה מחלק את הרכוש לפי חזקת השיתוף או חוק יחסי ממון, אך לא כך הדבר בבית הדין הרבני.
      • תביעת מזונות אישה: אם ביכולתה של האישה להוכיח את קיומה של לפחות עילה את שמזכה אותה במזונות אישה, כדאי שתפנה לבית הדין הרבני.
      • בעלי נכסי קריירה ומוניטין: בית המשפט לענייני משפחה מכיר בנכסי קריירה שנצברו לטובת אחד מבני הזוג, בעת שבן הזוג השני ויתר על שיפור כושר השתכרותו. לעומת זאת, בית הדין הרבני לא מכיר במוניטין כנכס הניתן לחלוקה. לפיכך, מומלץ שבן זוג שצבר מוניטין יפנה לבית הדין הרבני.

      בית המשפט לענייני משפחה, פוסק, כאמור, לפי הלכת השיתוף (באשר לזוגות שנישאו לפני 1974 ובאשר לידועים בציבור), או לפי חוק יחסי ממון (באשר לזוגות שנישאו ב-1974 או לאחר מכן).

      לכן, מסבירה עו"ד שירי אלון, בני זוג לא נשואים המעוניינים להיפרד אינם יכולים לפנות לבית הדין הרבני ולכן עליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה. בנוסף, חשוב לדעת שבית המשפט לענייני משפחה פועל לפי דין חלוקה שוויונית, לא שואל מי האשם בפירוק חיי הנישואין ולא דורש להציג את העילות לגירושין.

      האם פתיחת תיק גירושין עולה כסף?

      בני זוג שפותחים תיק גירושין צריכים לשלם כסף. עם זאת, העלות הכספית המשמעותית היא לא מעצם פתיחת תיק גירושין, אלא עקב הדברים הנלווים לכך.

      למשל, רבים מהזוגות המעוניינים להתגרש פונים לעורך דין לשם ייעוץ וייצוג משפטי. הסכום הכספי שעליהם לשלם לעורך הדין נקבע בהתאם למורכבות תיק הגירושין. בשלב הגירושין, גובה שכר הטרחה עבור עורך דין הוא בדרך כלל בין עשרות אלפי לבין מאות אלפי שקלים.

      לאחר הפגישה עם עורך הדין, מוגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני. תביעה זו כרוכה בתשלום אגרה, שנכון לכתיבת שורות אלה עומדת על 347 ₪. ככל שלתביעה זו נלווים יותר נושאים, יש לשלם סכום כסף גבוה יותר:

      • מזונות ילדים: אחד מבני הזוג נדרש לשלם סכום מזונות קבוע עבור כל ילד המשותף לו ולבן זוגו (ממנו הוא מעוניין להתגרש). הסכום נקבע בהתאם למצבם הכלכלי של שני בני הזוג, אך לרוב סכומי המזונות נעים בין סכומים של כמה אלפי שקלים.
      • מזונות אישה: לעתים קובע בית הדין הרבני כי הבעל צריך לשלם מזונות לאישה, כדי לשמור על מצבה הכלכלי על אף הגירושין. גובה סכום זה נע בין מאות לבין אלפי שקלים.
      • הוצאות עקב סיוע בגורמים מקצועיים: לעתים, הליך גירושין בבית הדין הרבני גורם לצורך בסיוע בגורמים מקצועיים שונים, כמו פסיכולוגים או חוקרים פרטיים. גובה סכום זה נע בין אלפי לבין עשרות אלפי שקלים.

      האם מי שפותח תיק גירושין צריך לעזוב את הבית?

      רבים שואלים האם בן הזוג שפותח את תיק הגירושין, צריך, או אף חייב, לעזוב את הבית.

      מחד, נראה שהתשובה לכך חיובית, שכן המשך מגורים משותפים עם אדם שהשאיפה היא לסיים את החיים המשותפים עמו, הוא דבר בעייתי וקשה, וככל שהיחסים בין בני הזוג המתגרשים אינם טובים, ושורר "דם רע" ביניהם, הדבר לכאורה מצדיק את עזיבת הבית מצד בן הזוג שפתח את תיק הגירושין, שכן הדבר יקל הן עליו, הן על בן הזוג השני, והן על ילדיהם המשותפים.

      בנוסף, אם דירת המגורים רשומה בטאבו על שם שני בני הזוג, עזיבתה על ידי מי מהם אינה פוגעת בזכויותיו הקנייניות.

      ואולם, עזיבת הדירה אינה פוטרת מתשלום משכנתא עבורה, שכר דירה עבור דירה נוספת וכן מזונות. בנוסף, חשוב לדעת שבן הזוג שנשאר בדירה אינו רואה בסיום הסכסוך כל דחיפות, בין השאר עקב כך שהוא לא משלם שכר דירה. כששני בני הזוג נשארים בדירה, המצב שונה ושניהם שואפים לסיים את הסכסוך כמה שיותר מהר.

      אם כן, בן הזוג שפותח את תיק הגירושין לבטח אינו חייב לעזוב את הבית, ולגבי הצורך בכך – ישנם יתרונות וחסרונות. הנושא שבכל מקרה חשוב להסדיר בטרם עזיבת הבית הוא זמני השהות של כל אחד מבני הזוג עם ילדיהם המשותפים. מלבד זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו כדי להגיע להחלטה האם נכון לעזוב את הבית.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף