Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    בדיקת פוליגרף בהליכי גירושין

    הליך הגירושין הוא הליך שנמשך זמן רב, ובליבו מחלוקות שונות בעניינים שבינו לבינה, שלעיתים לא ניתן ליישב באמצעות ראיות אובייקטיביות. בדיקת פוליגרף עשויה במקרים אלו לשמש ראייה אובייקטיבית שלכאורה תכריע את הכף ותקצר את ההליך.

    אך האם כך הדבר? האם מדובר בראייה אמינה וקבילה? ומתי ניתן לעשות שימוש בבדיקת פוליגרף בהליכי גירושין? חשוב לנו ליידע אתכם בכל המידע הנחוץ לכם בטרם אתם שוקלים לערוך בדיקת פוליגרף בהליך גירושין.

    תוכן עניינים

    מה רמת השימוש בגלאי שקר בהליכי גירושין?

    בדיקת פוליגרף בהליכי גירושין אינה נפוצה, אך קיימת במצבים מסויימים, בעיקר בבית הדין הרבני כאשר מבקשים לברר מחלוקת עובדתית, למשל האם התרחשה בגידה. גם בבית המשפט לענייני משפחה, לעיתים מבצעים בדיקת פוליגרף, בהסכמת הצדדים, בכל נושא שנוי במחלוקת אחר, למשל בעניינים ממוניים או בענייני ילדים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם ניתן לכפות בדיקת פוליגרף על צדדים בהליכי גירושין?

      בדיקת פוליגרף היא בדיקה שאמינותה מוטלת בפסק, ולפיכך במשפט הפלילי היא אינה קבילה. המומחים סוברים כי אמינות הבדיקה היא בין 70%-95% בתלות במספר גורמים, ביניהם גם רמת הבודק.

      יחד עם זאת, בניגוד להליך הפלילי, בדיקת פוליגרף עשויה להיות קבילה בהליך האזרחי בשני תנאים מצטברים:

      הסכמת בני הזוג לערכית הבדיקהלא ניתן לכפות בדיקת פוליגרף על הצדדים בהליכי גירושין, אלא ניתן לבצע את הבדיקה בהסכמה בלבד. הסכמת הצדדים תנתן בטרם לעריכת הבדיקה. יחד עם זאת הסכמה לבדיקה, ולאחר מכן חרטה וחזרה מההסכמה, או התחמקות שתוביל לאי ביצוע הבדיקה בפועל, עשויה לשמש כראייה נגד מי שמסרב לעשות את הבדיקה לאחר שהסכים.

      תוצאה חד משמעית – בבדיקת פוליגרף עשויות להתקבל תוצאות חד משמעיות לפיהן הנבדק הוא דובר אמת או דובר שקר ועשויות להתקבל תוצאות "ללא ממצאים", כלומר שאינן חד משמעיות. במקרים שהתוצאות אינן חד משמעיות לא ניתן להסתמך עליהן בהליך המשפטי.

      כיצד מתבצעת בדיקת פוליגרף והאם ניתן להטעות את גלאי השקר?

      הליך בדיקת הפוליגרף

      בדיקת הפוליגרף מתחילה בשיחה מקדימה בה הבודק יסביר לנבדק על הבדיקה. בשלב השני ינוסחו שאלות הבדיקה והנבדק ישיב עליהן. בשלב האחרון יחובר הנבדק למכשיר הפוליגרף והנבדק ישאל על השאלות שנוסחו בשלב השני. לאחר הליך הבדיקה, הבודק יפענח את ממצאי הבדיקה וינפיק דוח שיפרט את הליך הבדיקה והממצאים.

      איך מטעים בדיקת פוליגרף?

      הפוליגרף בודק שינויים פיזולוגיים במדדים של הנבדק, כגון לחץ הדם, דופק, מוליכות חשמלית בעור וכדומה, מתוך הנחה כי הנבדק לא שולט בכך. על אף שמדובר בבדיקה פיזיולוגית שהיא לכאורה אובייקטיבית, ניתן למצוא ברחבי האינטרנט מדריכים רבים כיצד להטעות את בדיקת פוליגרף.

      אמינות בדיקת פוליגרף היא שנויה במחלוקת. על אף שבמקרים מסויימים בדיקת הפוליגרף עשויה להראות תוצאות אמינות, ניתן לראות גם מקרים בהם תוצאות בדיקת הפוליגרף לא הסתדרו עם שאר הראיות האובייקטיביות בתיק.

      כך למשל בפרשת הניצב רוני ריטמן, תוצאות בדיקות הפוליגרף הראו כי גם הניצב החשוד בהטרדה מינית וגם המתלוננת הם דוברי אמת, על אף שטענותיהם סתרו זה את טענתו של זו.

      חשוב לדעת שלא קל להטעות את בדיקת הפוליגרף, ועל אף שאמינותה מוטלת בספק, ברוב המקרים בדיקת פוליגרף שנערכת על ידי בודק איכותי תהיה אמינה. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון את חסרונות הבדיקה, ביניהם השפעות של מניפולציות על הבדיקה, תרופות מסויימות ואף תפיסת האמת הסובייקטיבית של כל אחד מהנבדקים, שעשויות להטעות את הבדיקה.

      האם יש שוני בין פסיקת ביה"ד הרבני לביהמ"ש בנושאים הקשורים לבדיקת פוליגרף?

      גם בית הדין הרבני וגם בית המשפט לענייני משפחה נדרשים לפסוק בהתאם לממצאי בדיקת הפוליגרף אך ורק אם התקיימו תנאי הסף – הסכמה של הצדדים ותוצאת בדיקה חד משמעית. השוני הוא בין הנושאים המצויים בליבת המחלוקת המתגלגלים לידי בדיקת פוליגרף.

      בית המשפט לענייני משפחה אינו מתעסק בשאלת האשמה של בני הזוג בפירוק הנישואין, על כן ברוב המוחלט של המקרים בדיקת פוליגרף שתעיד על האם מי מבני הזוג בגד, לא תהיה רלוונטית. הנושאים בהם בדיקת פוליגרף תהיה רלוונטית בבית המשפט יהיו בעיקר בתחום הילדים ובתחום הממוני, לצורך בירור סוגיות שנויות במחלוקת.

      לעומת זאת בית הדין הרבני עוסק בשאלת האשם בפירוק הגירושין ואין זה נדיר שבית הדין מציע לברר את המחלוקת העובדתית באמצעות פוליגרף. כך למשל בתביעות כתובה, הצדדים עשויים לפנות בהסכמה לבדיקת פוליגרף, במקרים בהם נשמעות טענות סותרות על בגידה.

      בדיקת פוליגרף בהסכמה בלבד

      בשורה התחתונה, בדיקת פוליגרף עשויה להכריע מחלוקת עובדתית ולקצר את ההליך, אך ניתן לערוך אותה בהסכמה של הצדדים בלבד. כמו כן יש לשקול את כלל השיקולים בטרם מבקשים לבצע בדיקת פוליגרף, או נענים להצעת הערכאה השיפוטית לערוך בדיקת פוליגרף.

      חשוב לקחת בחשבון כי הסכמה לעריכת בדיקת פוליגרף ולאחר מכן חרטה ללא כל הסבר המניח את הדעת, תשמש כראייה נגדכם ונגד האמינות שלכם. על כן עליכם לשקול את כלל השיקולים בטרם תסכימו לעבור בדיקת פוליגרף.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף