Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    5 סעיפים שחייבים להופיע בהסכם הגירושין

    לא בכדי הסכמי גירושין הופכים לתופעה רווחת, משום שלהם יתרונות רבים דוגמת חיסכון במשאבי זמן וכסף, וודאות ויציבות לזוג ולילדיהם המשותפים וכן מהירות ויעילות.הסכם גירושין טוב הוא הסכם הצופה פני עתיד, המתייחס לשלל הנושאים ובמיוחד לנפיצים והרגישים שבהם העלולים לעורר סכסוכים בעתיד. במאמר זה נסקור מהו הסכם הגירושין, ולאחר מכן מהם הסעיפים שאסור לוותר עליהם בהסכם הגירושין.

    תוכן עניינים

    הסכם גירושין – מהו?

    הסכם גירושין הוא הסכם בו מסדירים בני הזוג המתגרשים את כלל הסוגיות העולות מהליכי הגירושין ומסיום החיים המשותפים. כמובן שבכדי שהסכם כזה ייכתב, נדרשת הסכמה והבנה משותפת בדבר פירוק התא המשפחתי, והסכמה על הסוגיות השונות שייכללו בו.

    אמנם אין חובה משפטית שהסכם הגירושין ייערך דווקא על ידי עורך דין, אך מכיוון שהסכם הגירושין הוא בעל השפעה מכרעת על המשך חיי בני הזוג, מומלץ וכדאי כי ייכתב על ידי עורך דין.

    בתום כתיבת הסכם הגירושין ועם חתימת בני הזוג הופך ההסכם לחוזה משפטי מחייב. בני הזוג יכולים לאשר את ההסכם בבית המשפט או בבית הדין הרבני (לאחר בחינת חוקיותו וכן כי בני הזוג מבינים את משמעותו). אישור שכזה ישדרג את ההסכם ממעמד של חוזה למעמד של פסק דין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בתום כל השלבים הללו, יוכלו בני הזוג לפנות לבית הדין הרבני בכדי שיערוך את עניין סידור הגט (לבית הדין סמכות ייחודית בעניין זה).

      מהם חמשת הסעיפים שכדאי לכלול בהסכם הגירושין?

      הסכם גירושין טוב, הוא הסכם שנערך בהתאם לנסיבות הספציפיות של הזוג, תוך התייחסות הן לטווח הקרוב והן לטווח הרחוק. הסכם גירושין שייערך באופן שכזה, עשוי למנוע מחלוקות וסכסוכים עתידיים.
      כאמור הסכם גירושין מתייחס למצב הספציפי של בני הזוג, אולם ישנם חמישה סעיפים שמומלץ ביותר לא לוותר עליהם.

      הסכמה בדבר עצם הגירושין

      על פי ההלכה אף אחד מבני הזוג לא יכול לכפות את הגירושין על בן הזוג השני, ונדרשת הסכמתם של שני הצדדים בדבר עצם הגירושין. לכן כשבני הזוג יגיעו לבית הדין הרבני בכדי לסדר את עניין הגט, בית הדין יבחן האם ישנה הסכמה שכזו.

      הסכם גירושין בו ישנו סעיף בדבר ההסכמה ההדדית לגירושין, מראה כי מדובר ברצונם ההדדי של בני הזוג, ושאין מדובר במציאות של כפייה.

      חלוקת הרכוש

      מדובר באחת הסוגיות הנפיצות והרגישות ביותר, ולכן מדובר בסעיף חיוני מאין כמוהו. מומלץ שסעיף זה יכלול בצורה מפורטת את כלל רכושם של בני הזוג לרבות זכויות כלכליות שונות. פירוט מקצועי ואיכותי שכזה עשוי למנוע סכסוכים עתידיים ולהעניק לבני הזוג תחושת וודאות ויציבות כלכלית.

      המונח רכוש הוא רחב, החל מנכסים דוגמת נכסי נדל"ן, כספים ומטלטלין, וכלה בנכסים דוגמת מניות, זכויות סוציאליות וחסכונות פנסיוניים.

      בנוסף, מומלץ כי סעיף הרכוש יתייחס לסוגיות רכוש מורכבות ואופן חלוקתם כגון נכסים שאחד מבני הזוג הביא עמו לחיי הנישואין, מתנות או ירושות שהתקבלו במהלך חיי הנישואין המשותפים.

      מזונות ילדים

      נושא נפיץ ומעורר מחלוקות נוסף הוא עניין מזונות הילדים. כאשר הסכם גירושין כולל סעיף המתייחס למזונות ילדים הוא עשוי למנוע מחלוקות עתידיות רבות.

      בהסכם מומלץ לקבוע מה גובה המזונות אותם ישלם כל אחד מבני הזוג, כשניתן להתחשב בשלל גורמים דוגמת זמני השהות, פערי השתכרות ועוד.

      מומלץ כי ההסכם יכלול פירוט על כלל ההוצאות כגון ביגוד, לבוש, חינוך, מזון וכיו"ב. בנוסף מומלץ להתייחס להוצאות חריגות שונות החל מטיפולים רפואיים וכלה בהעשרות לימודיות שונות.

      הסדרי ראייה ומשמורת

      סוגייה נפיצה נוספת היא עניין גידול הילדים והמשמורת. על בני הזוג להחליט האם ירצו במשמורת יחידנית של אחד ההורים או במשמורת משותפת.

      במידה ויחליטו על משמורת יחידנית מומלץ כי יקבעו באופן מפורט את אופן הסדרי הראייה של ההורה השני, ובמידה ויחליטו על משמורת משותפת – מומלץ כי יחליטו על אופן ניהולה.

      בנוסף, מומלץ לכלול התייחסות למנגנוני החלטות שיעסקו בסוגיות שונות הכרוכות בגידול הילדים דוגמת חינוך, השכלה וכיו"ב.

      מנגנונים להסדרת מחלוקות עתידיות

      למרות קיומו של הסכם גירושין מפורט, משפטי ומקצועי עשויים לצוץ סכסוכים שונים סביב שלל הסוגיות. תיתכן מציאות בה אחד מבני הזוג לא יקיים את חובותיו העולות מההסכם דוגמת אי העברת תשלום מזונות או עמידה בהסדרי הראייה.

      לשם כך מומלץ לקבוע מנגנון לפיו יתנהלו הסכסוכים העולים, ואף קביעה לאיזה גוף תהא הסמכות המשפטית להכרעה בסכסוך ככל שהדבר יידרש.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף