Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
Divorce-Law_MainPic תהליך גירושין
פנייה לייעוץ אישי



    האם אפשר לעבור תהליך גירושין ללא רבנות?

    האם כל מי שהתחתן ברבנות יכול להתגרש רק ברבנות? מדוע חלק מהאנשים עוברים את הליך הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה? האם אפשר לבחור היכן להתגרש? כל השאלות וכל התשובות בכתבה שלפניכם

    מוטי ומירי התחתנו כדת משה וישראל, בחופת קידושין יהודית עם רב. כעת, בתהליך הגירושין שלהם, הם בחרו לקיים אותו בבית המשפט לענייני משפחה. האם זוג יהודי שהתחתן ברבנות יכול להתגרש "מחוץ" לרבנות? בואו נעשה סדר.

    תוכן עניינים

    כיצד מתגרשים בישראל?

    הנחת היסוד שלנו היא כי מדובר בבני זוג אשר התחתנו ברבנות, בחופה יהודית עם רב. במקרה כזה, ניתן לבחור באחד משני התהליכים הבאים, ושימו לב לדגשים שלאחר מכן:
    בית הדין הרבני – כל התהליך מתחילתו ועד סופו מתבצע בבית הדין הרבני, אשר משמש ערכאה משפטית לכל דבר בישראל. התהליך נחלק לשניים ויש להבחין:

    1. הליך גירושין – הגשת התביעה, הדיון, החלטת בית המשפט.
    2. טקס הגירושין – הגט, המתבצע בבית הדין הרבני.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בית המשפט לענייני משפחה – הליך הגירושין מתקיים בבית המשפט לענייני משפחה, ולאחר פסק הדין, הוא מוגש לבית הדין הרבני על מנת לממש את טקס הגט וסיום הנישואין. כלומר, ניתן להגיש כתב תביעה לבית משפט לענייני משפחה ולעבור את ההליך בבית משפט זה. לאחר שיינתן פסק דין, הצדדים יגישו אותו לבית הדין הרבני, אשר יזמין אותם לטקס הגט, על מנת לסיים את ההליך.

      על מנת לפשט את הדברים, לפניכם שאלות ותשובות שיסייעו לכם בהבנת התהליך, השאלות מנוסחות בלשון זכר ופונות באותה מידה ללשון נקבה:

      • האם אני יכול להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני בלבד ולעבור תהליך גירושין בבית דין זה בלבד, כולל גט? כן, ניתן לכל גבר ולכל אישה להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני באיזור מגוריו, לבצע את כל ההליך בבית הדין הרבני, ולסיים את ההליך בטקס הגט.
      • האם אני יכול להגיש תביעת גירושין לבית הדין לענייני משפחה ולעבור כל הליך הגירושין בבית משפט זה בלבד? לא. ניתן להגיש תביעת גירושין בבית המשפט לענייני משפחה באיזור מגוריך, אך לא ניתן לבצע את טקס הגט בבית משפט זה. אם הנישואים הם נישואים יהודיים ברבנות, ניתן להגיש את התביעה לבית המשפט לענייני משפחה, ובסיום הדיון ומתן פסק הדין, ניתן לסיים את הליך הגירושין באמצעות קבלת גט, בבית הדין הרבני בלבד.
      • האם ניתן להגיש תביעה לשני בתי המשפט במקביל? לא. לא ניתן לקיים תביעות מקבילות בתי הערכאות.
      • האם אני יכול להגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה במידה ובית הדין הרבני לא קיבל את תביעתי לגירושין? בית הדין הרבני דורש הגדרת עילות לגירושין בתביעה, לגבר ולאישה כאחד. העילות יכולות להיות אלימות, התמכרות לסמים, אין אונות מתמשכת, אי יכולתו של הבעל לפרנס את האישה ועוד. במידה ובית הדין הרבני לא קיבל את תביעת הגירושין שלך, תוכל להגיש תביעה בבית המשפט לענייני משפחה על מנת לדון באספקטים העיקריים של הגירושין כגון משמורת, מזונות, לחלוקת רכוש וכו', אולם בית המשפט לענייני משפחה לא מוסמך להכריז על גירושין ו/או לקיים את טקס הגט ולהכריז על בעל ואישה כגרושים.

      אם כך – באיזו מסגרת משפטית יש לבחור?

      יש להבדיל בין גירושין בהסכמה וגירושין שלא בהסכמה. גירושין בהסכמה מתייחסים למצב בו הצדדים הגיעו להסכמה על התחומים המהותיים ביניהם: משמורת ילדים, הסדרי ראייה, מזונות, חלוקת רכוש. במקרה של גירושין בהסכמה, ניתן להגיש את מסמך ההסכמה לבית הדין הרבני, אשר בראש ובראשונה תומך בעיקרון שלום הבית.

      כאשר נוצר מצב בעל כורחם של הצדדים של גירושין שלא בהסכמה, כלומר אחד הצדדים מחליט להגיש תביעה ללא הסכמת הצד השני וללא הצלחתם להגיע להסכם, הרי שניתן להגיש תביעה לבית הדין הרבני ולבצע את הליך הגירושין בערכאה זו ניתן להגיש את כתב התביעה לבית המשפט לענייני משפחה, לדון בערכאה זו בתביעת הגירושין. בסיומה, יש כאמור להגיש את פסק הדין לבית הדין הרבני וליישם את קבלת הגט (כאשר מדובר בנישואין יהודיים).

      בכל אחד מהמקרים, כדאי להיעזר בסיוע מקצועי של עורך דין המתמחה בגירושין, על מנת לצלוח את התהליך עם כמה שפחות קשיים ועוגמות נפש, ולהצליח בהקדם לצאת לדרך חדשה ומחוזקת, עבור שני הצדדים.

      *יובהר בזאת כי האמור באתר תהליך גירושין – Divorce-Law אינו תחליף לייעוץ משפטי, אין בו משום חוות דעת או המלצה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה כן על דעתו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף